Εισαγωγή
Το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων τεχνών (ΤΕΕΤ) προσφέρει οργανωμένο Πρόγραμμα Διδακτορικών Σπουδών, το οποίο απαρτίζεται από μαθήματα, δραστηριότητες και λοιπές ερευνητικές δράσεις. Σε κάθε ένα από τα παραπάνω αντιστοιχούν ανάλογες πιστωτικές μονάδες (ΕCTS). H διάρκεια του προγράμματος, η εισαγωγή και η αποδοχή των υποψηφίων διδακτόρων όπως και η απονομή των πιστωτικών μονάδων προβλέπεται από τον Κανονισμό Σπουδών (βλ. ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ).
Διάρκεια, δομή οργάνωσης και ECTS
Η κανονική διάρκεια σπουδών σύμφωνα με τον Κανονισμό Σπουδών είναι 3 χρόνια. Ο χρόνος γίνεται να παραταθεί σύμφωνα με ειδικές διατάξεις που προβλέπονται στο άρθρο 9 του Κανονισμού Σπουδών. Η ύλη των μαθημάτων του ΠΔΣ είναι κατανεμημένη σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς και Συσσώρευσης Ακαδημαϊκών Μονάδων. Το ΠΔΣ διαρθρώνεται σε 6 εξάμηνα με φόρτο εργασίας τα 30 ECTS ανά εξάμηνο και σύνολο 180 ECTS για τη λήψη πτυχίου.
Η δομή του προγράμματος κατανεμημένη στα μαθήματα και τις ερευνητικές δραστηριότητες είναι η ακόλουθη:
Μαθησιακά αποτελέσματα και γενικές ικανότητες
Τα μαθησιακά αποτελέσματα και οι γενικές ικανότητες που αποκτούν οι υποψήφιοι/ες διδάκτορες μέσω του προγράμματος εναρμονίζονται με αυτά του Πλαισίου Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και περιγράφονται στα περιγράμματα κάθε μαθήματος/δράσης.
Όσον αφορά τα μαθησιακά αποτελέσματα, τα πιο σημαντικά είναι:
- Η γνώση εξειδικευμένων γνώσεων σε διαφορετικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις.
- Η κατανόηση της διεπιστημονικότητας των μεθοδολογικών ζητημάτων που υπεισέρχονται στην έρευνα στην τέχνη με στόχο την ένταξη της διατριβής σε σαφείς μεθοδολογικούς άξονες.
- Η κατανόηση και η εμβάθυνση σε ειδικά μεθοδολογικά ζητήματα στα γνωστικά πεδία της διατριβής.
- Η ανάπτυξη της ικανότητας σύνθεσης και αξιολόγησης για την επίλυση κρίσιμων προβλημάτων στην έρευνα.
- Η κατανόηση του πεδίου έρευνας των ομοτέχνων επιστημόνων και η ένταξη της διατριβής σε σαφείς μεθοδολογικούς άξονες.
- Η κατανόηση γενικών μεθοδολογικών ζητημάτων, όπως αυτά προκύπτουν σε σύγχρονες συζητήσεις στη βιβλιογραφία.
- Γνώση των δομών παραγωγής ακαδημαϊκού λόγου και των τρόπων λειτουργίας τους (περιοδικά, σύστημα κριτών, εκδόσεις, συνέδρια).
Όσον αφορά τις γενικές ικανότητες, οι πιο σημαντικές είναι:
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Αυτόνομη εργασία
Απαιτήσεις Ποιότητας της Διατριβής
Σκοπός της διδακτορικής διατριβής είναι η παραγωγή τεκμηριωμένων πρωτότυπων ερευνητικών προσεγγίσεων και αποτελεσμάτων που προάγουν τις επιστήμες των τεχνών και των συναφών επιστημονικών πεδίων. Η πρωτότυπη διδακτορική διατριβή πρέπει να συμβάλλει ουσιαστικά στο εκάστοτε γνωστικό αντικείμενο που θεραπεύει, οδηγώντας σε απτά ερευνητικά συμπεράσματα. Η καλλιτεχνική έρευνα θα πρέπει να συμβάλει στη γνώση σχετικά με τις τέχνες και τη διεθνή συζήτηση στον τομέα της έρευνας ενώ οι ερευνητές/τριες αναμένεται να βρίσκονται στην πρωτοπορία του ερευνητικού τους πεδίου.
Προϋποθέσεις για την επιτυχή ολοκλήρωση της διδακτορικής διατριβής συνιστούν η τήρηση των κανόνων ερευνητικής δεοντολογίας και ηθικών ζητημάτων έρευνας σχετικά με την αυθεντικότητα των κειμένων και των βιβλιογραφικών αναφορών.
Η εκπόνηση και η υποστήριξη της διδακτορικής διατριβής υπόκεινται επιπλέον σε διαδικασίες που περιγράφονται στα άρθρα 94 (εκπόνηση-υποστήριξη διδακτορικής διατριβής) και 95 (αξιολόγηση-απονομή διδακτορικού διπλώματος) του ν. 4957/2022 και στο άρθρο 11 του Κανονισμού Διδακτορικών Σπουδών.